Cima Fanis Sud - via ferrata Tomaselli

09.11.2010
cima-fanis-sud-via-ferrata-tomaselli

Dolomity:

Po plnohodnotnom spánku je pred nami ďalší krásny deň. Sme plný energie a tak si vyberáme niečo ťažšie. Voľba padla na via ferratu Tomaselli označenú čiernou farbou, ktorá vedie na vrchol Cima Fanis Sud 2 890 m n.m. v skupine Fanes.

Začíname v sedle Passo Falzarego 2 105 m n.m. odkiaľ ideme po chodníku č. 402 do sedla Forcella Travenanzes 2 507 m n.m.. Chodník vedie popod masív Lagazuoi a stále je čo obzerať. Južne sú Cinque Torri, Averau a Nuvolau a samozrejme Marmolada.

Zo sedla Forcella Travenanzes sa pokračuje po pohodovom chodníku č. 20b, ktorý ide naprieč niekoľkými suťoviskami. Takto sa dostaneme do sedla Forcella Gasser Depot 2 540 m n.m., odkiaľ už vidíme vrchol Cima Fanis Sud. Chodník začne stúpať až k bivaku Bivacco delle Chiesa 2 652 m n.m. Stále je čo obzerať, všetky tri Tofany sú skutočne blízko a aj masív Piz Boé je na dohľad.

Pri bivaku si dávame feratové sety a prilby, kúsok nad ním začína via ferrata a to hneď ťažším a vzdušným miestom. Potom sú už ľahšie úseky a takisto aj chodník bez lana. Na jednom mieste sa chodník rozdvojuje. Vľavo sa ide na hrebeň Fanes až na Piza de Medo a potom dole do doliny. My však ideme vpravo a pokračujem po via ferrate Tomaselli. Posledných približne 50 výškových metrov je náročnejších a záverečný výšvih v kompaktnej platni je náročný na ruky.

Odmenou za námahu sú nádherné výhľady na všetky strany, ale najviac sú lákavé pohľady na blízke Tofany. Na vrchole vládne bezvetrie a slniečko príjemne hreje. Inverzia v dolinách stúpla a zaliala aj vyššie položené sedlá. Takéto podmienky sa tu dajú zažiť len na jeseň aj to nie pravidelne.

Na zostup sa používa severná via ferrata, ktorá je jednoduchšia a kratšia. Tu je už na niektorých miestach sneh a ľad, ale nie až toľko aby to bolo neschodné. Takto zostúpime do sedla Forcella dei Quaire a odtiaľ suťoviskom na chodník č. 20b. Ďalej sa už pokračuje po trase výstupu do sedla Passo Falzarego.

Okruh je uzavretý a my sa presúvame bližšie k cieľu, ktorý sme si vybrali na nasledujúci deň.

Peter Kračmer

Fotky Cima Fanis Sud - via ferrata Tomaselli

RE: Cima Fanis Sud - via ferrata Tomaselli
MT 09.11.2010
moc pěkné, kdy jste to šly?