Okolo Tre Cime a ferrata na Toblinger Knoten

19.09.2010
okolo-tre-cime-a-ferrata-na-toblinger-knoten

Po niekoľkých rokoch sme vystriedali letnú dovolenku pri mori za aktívnu dovolenku v Dolomitoch. Ide asi o najlepšiu destináciu pre aktívnu dovolenku. My sme sa tu vybrali na turistiku a na via ferraty (klettersteig).

Po precestovanej noci prichádzame ráno do kempu Alla Baita pri Misurine (1800 m n. m.). Jeho poloha je veľmi výhodná pre túry v skupine Cadini alebo Tre Cime di Lavaredo (Drei Zinnen), teda v Sextenských dolomitoch. Kemping leží v blízkosti jazera Lago di Misurina, takže ani v horúcich letných mesiacoch tu počas noci nie je najteplejšie. Spôsobuje to aj vysoká nadmorská výška a takisto jeho poloha, pretože zo západu ho pred slnkom „chráni“ skalný hrebeň M. Popena z východu skupina Cadini.

Po rozbalení stanu a zabývaní sa, zvažujeme kam sa vydáme na zvyšok dňa. Rozhodli sme  sa pre túru okolo Tre Cime di Lavaredo. Pre pokročilý čas si chceme skrátiť cestu a ušetriť hodinu šľapania. V obchode si kupujeme lístky na autobus, ktorý nás vyvezie pod známe tri veže, ku chate Rifugio Auronzo (2320 m n.m.). Tu sú totálne preplnené parkoviská a všade navôkol je kvantum ľudí. Po chodníku č. 105 ideme do sedla Forc. del Col de Mezo a prechádzame na severnú stranu za tri veže. Pokračujeme na chatu Rif. Tre Cime – A. Locatelli (2405 m n.m.). Celou cestou obdivujeme Tre Cime a množstvo lezcov v severných stenách. Po pravej ruke máme na očiach dominantné M. Paterno (2744 m n.m). Pri chate si dáme pauzu na občerstvenie a poradu o ďalšom pokračovaní dnešnej túry.

Voľba padla na krátku ferratu Leiternsteig (rebríkový výstup), vedúcu na Torre di Toblin (2617 m n.m.) v nemčine Toblinger Knoten. Od chaty pod nástup je to len kúsok. Ide o jednosmernú ferratu, ktorá začína na severnej strane. Jej prevýšenie je 110 m, je vzdušná s peknými výhľadmi a veľmi frekventovaná. Najkrajší výhľad je samozrejme z vrcholu na Tre Cime. V sprievodcovi je označená ako ťažká zaistená cesta – C. Zostupuje sa po ľahšej variante na severovýchode s názvom Feldkurat-Hosp-Steig. Opäť prichádzame k chate Rifugio Tre Cime – A. Locatelli a pokračujeme po ceste č. 101 do sedla Forcela Lavaredo (2454 m n.m.). Odtiaľto už len klesneme na chatu Rifugio Auronzo a okruh je uzavretý.

Škoda že sme nestihli posledný autobus, ktorý odchádza o piatej. A tak skúšame stopovať a ušetriť si nohy pred 5 km zostupom. Po chvíli nám zastaví mladý pár z Toblachu a ochotne nás zviezli dole.

Celkovo sa jednalo o nenáročnú okružnú túru, plnú krásnych výhľadov. Na celej trase sa nachádzajú až štyri horské chaty, takže s občerstvením nie je problém ani v horúci deň.