Tofana di Rozes: Via ferrata Giovanni Lipella

25.11.2007
tofana-di-rozes-via-ferrata-giovanni-lipellaPri ceste z passo Falzarego smerom na Cortinu vás ohúri na ľavej strane obrovská pyramída: Tofana de Rozes (3225m). Západná stena má úžasných 1000 metrov prevýšenie. Práve v ľavej časti steny začína Via ferrata Lipella. Stavitelia ferraty využili starú vojenskú štôlňu, ktorou vedie cesta prvých 150 výškových metrov.
      Na jeseň roku 2004 som sa náhodou ocitol na úpätí steny, pri čiernej diere, ktorou sa ferrata začína. Boli už tri hodiny popoludní a nikde ani noha. Nemal som sprievodcu a tak som si túru vyberal len podľa mapy. Mal som čelovku zo slabnúcou batériou a sedačku, ktorú som vôbec neplánoval použiť. Bolo pekné stabilné jesenné počasie a ja som chcel využiť poldeň voľna na moju prvú trojtisícovku v Dolomitoch.
      Po tom ako som vybehol od auta svižným krokom prvý výšlap, vychutnávajúc si nádherné počasie, mi pri pohľade na rebrík strácajúci sa v čiernej diere zamrzol úsmev na tvári. "To predsa nemôže byť dlhé!" Presvedčil som sám seba, vytiahol som čelovku a vliezol do tunela.

pohľad od Cinque torri
Via ferrata G. Lipella začína šachtou vytesanou v skale. Vchod označený šípkou.

Šachta bola strmá, schody nepravidelné a miestami bolo treba trošku popoliezať. Baterka mlela z posledného. Predstava že sa tu ocitnem bez svetla a ani neviem, aká je tá šachta dlhá mi naháňala strach. Tunel nemal konca. Pribehol som k skalnému oknu, rýchlo vypol čelovku a počkal kým mi klesne tep. Výhľad som si moc nevychutnal. "Už aby to skončilo!" Pomyslel som si.
      Záverečný úsek som bežal, potkýnajúc sa v šere zhasínajúcej baterky. Konečne svetlo. Na konci šachty som mlel z posledného, vonku som sa musel poriadne vydýchať. "Tak tadeto sa nemôžem vrátiť v žiadnom prípade. Zo sedielka medzi Castelletom a Tofanou ide dole ešte chodníček do Val Travenanzes, ale kto vie či tam tiež nie je nejaká šachta? Moje vyhliadky neboli najlepšie, zostávala mi cesta hore, a keďže čas pokročil začal som hľadať značku. Kde vlastne je tá ferrata? Po chvíli som ju našiel.
      Viedla po exponovanom traverze. Konečne lano, trochu som sa upokojil. Chodníček viedol stále po traverze, nenaberal som žiadnu výšku. "Kedy to už začne stúpať?" Pýtal som sa sám seba. Odrazu traverz skončil. Obzerám sa chvíľu, kým zbadám oceľové lano. Ajaj! tak to ide pekne do kopca. Pozerám sa na exponovaný úsek. Prípadný pád by skončil dole v doline...

pohľad od ferraty Tomaselli
Via ferrata G. Lipella. Pohľad od ferraty Tomaselli.

Rozhodujem sa rýchlo a vyberám sedačku so smyčkou a karabínou. Nemám veľa času a rýchlo valím hore po peknej pevnej skale. Nasleduje stereotyp: Stienka traverz, stienka traverz... Som sám v obrovskej stene a po počiatočných stresoch si to začínam vychutnávať, dúfam že ma nečakajú už žiadne nemilé prekvapenia.
Prichádzam na rázcestie z ktorého pokračuje ferrata na vrchol a traverzom sa dá dostať ku chate Giussani. Vzhľadom na čas sa rozhodujem pre traverz, takto spravím okruh okolo hory. Síce bez vrcholu, ale celý a s dobrým pocitom. Moja prvá "ozajstná" ferrata ma prekvapila, nielen tunelom a exponovanými úsekmi ale aj dĺžkou.
      Zastavím sa až na mieste, kde uvidím chatu. Už viem, že to je v pohode a vytiahnem jedlo. Urobím ešte pár fotiek a pokračujem po štrkovom traverze už bez ťažkostí. Prechádzam okolo zavretej chaty a s rešpektom pozerám na vysoké vrcholy Tofany di Mezzo a Di Dentro. Okruh dokončím na západnej strane,teraz už viem že to stihnem k autu pred zotmením, tak si sadnem a vychutnávam si výhľad na Sorapis a Antelao osvietené zapadajúcim slnkom.

Via ferrata Giovanni Lipella:
POLOHA: Západná a severná stena Tofany de Rozes. Skupina Tofany sa nachádza severozápadne od Cortiny dAmpezzo, centra Dolomitov.
PRÍSTUP: Parkovisko pri hlavnej ceste z Cortiny na passo Falzarego. (Casón de Rozes) Z parkoviska vedie priamo pod nástup turistický chodník č.402
ČAS: Od auta k začiatku štôlne 1.5hod., odtiaľ po rázcestie Tre dita(tri prsty) 2,5 hod. (možnosť zostupu ku chate Giussani), od rázcestia na vrchol cca 1,5 hod
PREVÝŠENIE: Od parkoviska nastúpate po vrchol Tofany de Rozes cca 1400 metrov.
VÝSTROJ: Set na ferraty, v každom prípade svetlo s rezervou.
OBTIAŽNOSŤ: Stredne ťažká ferrata, niekoľko strmých úsekov bez umelých pomôcok - ľahké lezenie, nezaistené exponované traverzy, v neskorých jarných mesiacoch býva v týchto miestach často ešte sneh a ľad.
MAPA: Tabacco 03, 1:25000

Fotky Tofana di Rozes: Via ferrata Giovanni Lipella

RE: Via ferrata Giovanni Lipella
samo-outdoorman (famosa50@gmail.com) - 18.08.2012
Inak tá štôlňa má cca 800 metrov. Po Marmolade sú Tofana a Antelao najvyššie hory Dolomit.