Val Gardena: Stevia

26.08.2013
val-gardena-stevia

Tretí deň v Selve, ráno ako maľované, sľubovaný studený front nikde. Ale to je po východe slnka, keď si (zatiaľ sám) preverujem, kadiaľ ísť. Kým sa ostatní vymotajú, stále sa spamätávajúc po náročnom včerajšku pod Saslongom (a po nemenej náročnom večeri :-), už sa zaťahuje. Na nete si overujeme, že sa sem ozaj od západu niečo rúti, ale sme pokojní, dnes to bude len oddychovka. Navyše pre tých najviac zlomených aj s kratším variantom :-)

Cieľom je Mont de Stevia, taká zelená „stolová hora“ na sever od dediny. Sklonená je na východ, tým smerom aj padá do Langentalu strmými bralami, v tých je aj najdlhšia ferrata v okolí (S.Pertini). My dúfame, že po výstupe „normálkou“ z juhu budú zhora parádne výhľady na miesta, kade sme včera šli (Saslong) a zajtra pôjdeme (Val de Chedul a Langental). Zliezť nazad do doliny chceme na západ k chate Juac (kratší variant) alebo Firenze (Regensburger – dlhší variant). Ak by to šlo a počasie dovolí, čerešničkou na torte dnešného dňa by mohol byť Col dala Pieres. Tam sú pod vrcholom tiež nejaké krátke zaistené úseky na spestrenie, veď uvidíme.

Na úvod teda rozcvička po asfalte do Daunëi. Farmári už dávno vyhnali všetky „kosačky“ z maštalí. Cestou vidíme zvyšky pôvodných hospodárstiev, pomiešaných s čoraz väčším počtom „maštalí pre turistov“ :-) Zaujímavá symbióza... Pri detskom ihrisku pod horou sa napájame na chodník č.17A a stúpame čoraz prudšie čoraz redším lesom. Potom strmé serpentíny popri skale a sme na plošine, pri zaujímavom suchom strome. Výhľady!!!

Odtiaľ je to už mierne, dokonca niekde aj dole kopcom, keď traverzujeme kaňony, padajúce do Langentalu. Hneď pri prvom z nich sa odpája pomalšia časť „expedície“, trošku sa ešte potrápi do kopca do malého priesmyku a už klesá k chate Juac. Zdravé jadro pokračuje pod čoraz šedivejšou oblohou k chate Stevia. Nezdržiava sa dlho, lebo zhora už kvapká, o chvíľu aj prší, o ďalšiu leje a do toho fučí. Našťastie do chrbta. Dajaké „nepremoky“ máme, tak nahadzujeme a dole strminou – sutinou z Furcella della Piza (17B - parádne schodíky!) schádzame už skoro do sucha vyfúkaní. Síce ešte pár dažďových vĺn prichádza, ale to už sa zaobíde bez „vrcholového“ vetra, v parku podobnej krajine na úpätí a neskôr na pohodlnej štrkovej ceste dolinou, takže nevadí. Ako schádzame do Selvy chodníkom č.3 (okruh uzavierame asi po 5 hodinách), aj v mrakoch schovaný Saslong naproti sa znova ukazuje. Nebol ten front nič dramatické, zajtra bude zas pekne, dáme niečo dlhéééé :-)

Fotky Val Gardena: Stevia

Jano 26.08.2013
Riso, neviem ako to vidis ty, Dolomity, pre mna, najkrajsie kopce na svete. To je magnet.

Ripo 27.08.2013
Aby som ine kopce neurazil, povedal by som, ze vela ich je krasnych, ale kazdy inym sposobom :-)

jano 27.08.2013
Diplomat:)

Ripo 28.08.2013
Aaaale nie, fakt by som si nevedel vybrat, aj ked tie Dolomity su na pohlad doslova bombasticke :-)

jano 29.08.2013
Pri hodnoteni som myslel na vsetko,co Dolomity ponukaju, lezenie,zima-leto, lyzovanie 1 triedy, Skialp nadhera, turistika vyborna, preteky vsetkych druhov, MTB tury nie dlhe nastupy, chaty, vino, jedenie,prijemni ludia,malo zakazov,nadherna priroda, skoro bez konkurencie, z mojho pohladu.

Ripo 02.09.2013
Tak takto asi hej, ked nejde len o krasu. Nepocestoval som toho vela, takze moc porovnavat neviem, ale uverit nie je tazke, maju to tam do detailu vypiplane :-)