Cristallo di Mezzo - Ferraty Dibona a Bianchi

06.08.2014
cristallo-di-mezzo-ferraty-dibona-a-bianchi-

Dolomity - Cortina dAmpezzo - passo Tre Croci 1809m.

Na túto parádnu túru sme vyrazili z cestného sedla Tre Croci. Auto sme zaparkovali pri ceste kúsok od sedla. Po turistickom chodníku sme vyšli až ku dolnej stanici lanovky pri Rifugio Son Forca 2215m. chodníčkom č. 203. Odtiaľto premáva kuriózna kabínková lanovka. Bolo pekné počasie a vyviezť sa lanovkou až do sedla Forcella Staunies 2932m. za 10 euro bolo výborným a kľúčovým rozhodnutím.

Hneď vedľa stanice lanovky je Rifugio Lorenzi. Chata je postavená na ostrom hrebeni, výhľady sú na obe strany. Rovnakým terénom vedie aj naša prvá ferrata dňa: Marino Bianchi. Krásna exponovaná túra, úžasné výhľady, členitý vápenec. Obtiažnosť C/D na dvoch miestach ináč stále ľahké A/B. Ferrata končí na vyhliadkovom vrchole Cristallo di Mezzo 3154m. Návrat je rýchly a jednoduchý, hrebeň sa v hornej časti obchádza zľava. Exponované pasáže sú zabezpečené.

zľava:_Popena,_Cristallo_a_Cristallo_di_Mezzo_(ší

Po návrate ku chate a hornej stanici lanovky by bolo možné v prípade zhoršenia počasia alebo iných problémov vrátiť sa naspäť lanovkou. My máme parádne počasie a tak sa vydávame hrebeňom opačným smerom. Ferrata Ivano Dibona obtiažnosti A/B vedúca hrebeňom Cresta Bianca je parádny výhľadový chodníček. Korením je určite vysutý mostík známy z rôznych reklamných materiálov. Táto túra aj keď nie je technicky náročná patrí medzi tie najkrajšie a najcharakteristickejšie pre Dolomity.

Z hrebeňa v mieste Forcella Alta odbočujeme smerom Val Grande. Po zostupe štrkovou roklinou tiež charakteristickou pre Dolomity sa dostaneme na traverzový chodníček a cez kosodrevinu sa napojíme na chodníček 203. Tu uzatvárame okruh a kochajúc sa výhľadmi na masív Sorapis zostupujeme k autu do sedla Tre Croci.

Ivano Dibona (1943-1968) bol vnukom Angela Dibonu, slávneho horského vodcu a horolezca. Ferratu vedúcu hrebeňom masívu Monte Cristalla kopírujúcu vojenskú trasu z prvej svetovej vojny pomenovali po Ivanovi, ktorý zahynul na Monte Cristallo v roku 1968.

Užitočné: Ferratová výstroj, paličky na zostup, dostatok vody, na hrebeni ju nedočerpáte. Vyhliadková túra do pekného počasia.