Via ferrata Rio Secco.

12.10.2008
via-ferrata-rio-secco-Údolie rieky Adige/Etsch lemujú vysoké vápencové steny, miestami dosahujúce až tisícmetrovú výšku. Na hraniciach Južného Tirolska s Talianskym Trentinom sú v týchto stenách vybudované dve zaistené cesty - via ferraty. Najprv si predstavíme tú južnejšiu, nachádzajúcu sa kúsok severne od dedinky San Michelle all Adige.
          Via ferrata Rio Secco nie je takou klasickou "železnou cestou" vedúcou v stene. Už samotný názov "suchá rieka" nám napovie veľa. Jedná sa vlastne o vyschnutý potok, ktorý si vyhĺbil cestu v skalnej stene. Vznikol tak úžasný kaňon s obrími hrncami, skalnými žlabmi a vodopádmi - už bez vody.
          Proti tejto ferrate nemôžu nič namietať ani tí najzarytejší odporcovia "železných ciest". S jej pomocou tu totiž je sprístupnený úžasný prírodný výtvor, ktorý by bez nej zostal navždy ukrytý pred ľudským okom. Ferrata nevedie žiadnym lezeckým terénom, ako niektoré jej kolegyne.
Prvý výšvih.           Výhodou tejto túry je, že je ukrytá pred silným poludňajším slnkom. To sa cez vysoké steny kaňonu, lemovaného hustým porastom, len málokedy dostane až dnu. Nízka nadmorská výška a priaznivé klimatické podmienky celého regiónu zase spôsobujú, že táto túra je možná takmer počas celého roku. Nevhodné podmienky môžu nastať jedine po silnejších dažďoch, vtedy je lepšie trochu počkať, kým dno kaňonu obschne.
          Práve kôli teplu som si vybral tento cieľ v studených septembrových dňoch, keď na horách od výšky cca 2300 metrov už napadol prvý sneh. O tomto čase som tu bol v pracovnom dni celkom sám a tak som si vychutnal krásu kaňonu a využil pokoj aj na trošku fotenia.
          Vychutnajte si fotogalériu a - ako som to fotil? No radšej sa ani nepýtajte...

Via ferrata Rio Secco:

POLOHA:
Severné Taliansko. Približne v strede medzi mestami Bolzano a Trento. Asi dva kilometre severne od dedinky San Michelle all Adige, časť Cadino.
PRÍSTUP:
Z diaľnice sa dá zísť smer Neumarkt, potom Solurno a Cadino. Lepšie je však použiť výjazd smer San Michelle, v centre odbočiť na sever a potom asi dva km do Cadino (pozri foto).
ČAS:
Na výstup počítajte minimálne s dvoma hodinami, tú nádheru si treba vychutnať. Zostup trvá asi hodinu. Približne po 2/3 trasy je možnosť skratkou ferratu opustiť a napojiť sa na zostupovú trasu (plánik je na nástupe).
PREVÝŠENIE:
Nástup má 215 metrov nad morom. Ferrata prekonáva 410 výškových metrov.
VÝSTROJ:
Ferratový set, odporúčam aj prilbu, vodu po ceste nedoplníte!
OBTIAŽNOSŤ:
Ťažká ferrata, aj keď najťažšie miesto sa dá obísť, nejaké predošlé skúsenosti s ferratami budú vítané.

Fotky Via ferrata Rio Secco.