MTB: Národným parkom Fanes-Sennes-Braies(Prags)

20.08.2012
mtb-narodnym-parkom-fanes-sennes-braies-prags-

Na ďalšiu bikovačku sme vybrali tutovku - trasu 2.3 z MTB sprievodcu. Trasu sme upravili - vychádzame z kempu v Cortine a nie z dedinky St. Vigil. Na okruh sa budeme napájať v mieste, kde cesta z Cortiny do Toblachu mení smer z J-S na Z-V, je to ústie dolín Val de Fanes a Val del Boite.

Z Cortiny sa presúvame cyklochodníkom - je značený ako č. 1. V meste je asfaltový (tu je kombinovaný s peším a jazdí sa v užšom pruhu), za ním prechádza do šotolinovej cesty. Táto cesta vznikla zrušením železnice, ktorú pripomínajú budovy niekdajšej zastávky a 2 tunely, ktoré sú vítaným spestrením. Ten dlhší má doinštalované osvetlenie, takže netreba vlastné :) Odbočka z cyklotrasy je po prejdení rokliny potoka Ru Feliózn - na trasu 201. Ňou až pod hlavnú cestu, kde ju opúšťame, ďalším chodníkom prejdeme cez asfalt a napojíme sa na okruh - dolinu Val del Boite s lesnou asfaltkou na chatu Ra Stua. Stúpanie je výživné, chvíľku si ho spestrujeme lesným chodníkom popri ceste, v závere sú povedľa pekné výhľady na vodopopády a kaskády miestneho potoka. Chata je zároveň hospodárstvo s pasúcimi sa kravami, takže chvíľu ideme po "mínovom poli". Nad chatou sa dostávame do doliny Val Salata, sprava lemovanej malebným, ale divokým hrebeňom so zodpovedajúcim názvom Croda Rossa. Strmé štrkovo-kamenné stúpanie (značené ako trasa 6) nás vedie až na ďalšiu chatu Rif. Sennes 2126 m. Chata je na konci malej pláne, ktorá vyzerá ako pristávacia plocha pre menšie lietadlá.

Či tomu tak naozaj je, sme nezisťovali, ale po "dráhe" sme sa previezli - keďže bola súbežne s našim chodníkom (trasa 7A), ktorý klesá k Rif. Fodara Vedla 1980 m. S Marekom sme skúsili "skratku" - trialový chodník 7, kde sa niektoré pasáže išli napešo, takže zasa sa raz potvrdilo "skratka bola krajšia, ale ťažšia a dlhšia" a Vlado nás už čakal. Chata stojí na veľmi malebnom mieste "v srdci hôr" - všade dokola skalnaté hrebene. Je tam ešte niekoľko domov a kostol ako pozostatok niekdajšej horskej osady. Dávame Knödelsuppe (dokonca bez prestierania :) a po oddychu pokračujeme kratučkým výšľapom a následne strmým kľukatým zjazdom na chatu Rif. Pederu 1540 m. Zjazd je náročný na brzdy, zákruty sú "pribetónované", expozícia berie dych... Ako bolo napísané v jednom sprievodcovi - ísť to opačným smerom je iba pre masochistov :) Z chaty začína druhý "šťavnatý" výšľap cez Vallun de Fanes okolo jazera Le Piciodel. Cesta je stále šotolinová, strmými serpentínami zdolávame mohutný sutinový prah, potom okolo jazera chvíľku rovinou a následne dlhým výstupom až na Rif. de Fanes. Po krátkej pauze nasleduje najstrmší výjazd (to už sme na trase 11) na pláň pri Lago di Limo 2180 m.

Odtiaľ začína dlhý zjazd dolinou Val de Fanes (trasa 10) - veľmi pestrý a pekný. Podklad strieda šotolinu, kamene, hlinu aj korene. Na križovatke s cestou 401 sa rozhodneme opäť odbočiť z okruhu - miesto zjazdu šotolinou k ústiu doliny, odkiaľ sme nastúpili na okruh, pokračujeme spomínanou 401 smerujúcou do doliny Travenanzes. Na mostíku cez potok Travenanzes (Ponte dei Cadoris 1480 m) odbočujeme na chodník 409 a tlačíme biky na Passo Posporcora - toto by sa oplatilo ísť opačným smerom, ale nemáme na výber :( Zo sedla vedie krásny traverz popod Tofany s výhľadmi na Cortinu a hrebene Monte Cristallo, Sorapiss a Monte Antelao, ktorý nad skalami Crepe de Cianderou prechádza do hlineno-šotolinového zjazdu serpentínami až nad Lago Ghedina. Odtiaľ ku kempu Olympia/Fiames a späť do Cortiny po už známej cykloceste uzavierame náš okruh.

Malý dovetok:

V Taliansku v národnom parku bikovanie netreba povoľovať, t.j. ak chodník nie je označený zákazom, je povolený, teda bikuje sa väčšina ciest a chodníkov. Zaujímavé, že cyklisti ešte chodníky nerozbili, stále nie je problém pri nich stretnúť kamzíka či svišťa alebo vidieť plesnivce, horce a ďalšie vzácne rastliny. Tiež je zvláštne, že tu nemajú žiadne holoruby, netrápia ich kalamity lykožrútov. Videli sme, ako tu prebehla ťažba dreva: vyrezaných niekoľko stromov - výberovo pomedzi ostatné, prístupová cesta upravená do pôvodného stavu s ledva rozoznateľnými stopami traktora, žiadne pozostaky po odvetvovaní. V niečom na Slovensku robíme chybu - a asi nie jednu...

Info o trase:
dĺžka 56 km, prevýšenie 2000-2100 m, technická náročnosť: 3 (trialová skratka 4) z 5

trasa je z knihy Uli Preunkert, Carolin Kreutzer, Marianne Pietschmann: Mountainbiketouren - Südtirol und Dolomiten

vhodné mapy: Tabacco 1:25 000 č. 3 (Cortina d'Ampezzo e Dolomiti Ampezzane), Bike Map (dostať zadarmo v informačnom centre v Cortine - sú v nej cyklochodníky aj s číslami, ktoré v turistických mapách nie sú zakreslené)

Rišo B.

foto: Rišo B. a Marek Z.

Fotky MTB: Národným parkom Fanes-Sennes-Braies(Prags)

RE: MTB: Národným parkom Fanes-Sennes-Braies(Prags)
Jana 20.08.2012
toto je iny raj!

marians 22.08.2012
parada, idem do toho:) som presvedceny o tom, ze keby na slovensku sa mohlo jazdit bajkom vsade, nic strasne by sa nestalo. hadam by sme teraz nemali stovky bajkerov na hrebeni NT, alebo v zapadkach. a ochrana prirody na slovensku aj tak nefunguje, tak naco zbytocne zakazy?