Via ferrata delle Trincee

06.10.2009
via-ferrata-delle-trincee

Jesenný zamračený deň v Dolomitoch. Nemáme čas celý deň, ale keď okolo obeda vidieť, že pršať asi nebude, vyrážame do Araby a z nej serpentínami smerom na passo Pordoi.
Nad pásmom lesa zastavujeme na parkovisku vpravo pri ceste. Na passo Pordoi zostávajú asi tri kilometre. (obr.) Odtiaľto vyrážame peši po štrkovej ceste traverzom smer Porta Vesovo. Prechádzame cez lyžiarske stredisko, kde v lete nažívajú spolu kravy so svišťami. V spomínanom sedle, kde končí lanovka z Arraby sa vydáme vľavo a traverzujeme svahom, kým nezbadáme odbočku na ferratu.
Naším cieľom je – Via ferrata Delle Trince na Bec de Mesdi ( 2727m ), podľa informácií by to mohla byť ideálna poldňová túra na zamračený deň s vysokou oblačnosťou. Začiatok ferraty je na hrebeni s nádhernými výhľadmi. Tie nás už neopúšťajú počas celej túry. Začiatok ferraty vedie stenou so strmými úsekmi. Umelých stupov je poskromne a tak treba použiť aj silu v rukách a nohami hľadať malé stupy.

Na vrcholovom hrebeni, ktorý dosahujeme asi po polhodinke je krásne vzdušno. Spestrením je aj mostík, ozaj fotogenické miesto. Potom pokračujeme hrebeňom, sú tu miestami technické úseky hore aj dole. Zakrátko prichádzame na miesto, kde sa dá vľavo smerom ku Marmolade hrebeň opustiť.

Pokračujeme však ďalej, na hrebeni vidieť pozostatky stavieb pravdepodobne z prvej svetovej a vidíme aj prvý tunel. Tých by malo byť v závere hrebeňa pred bivakom Bontadini ( 2550m ) viac, ale tam už dnes nejdeme. Po dosiahnutí ďalšieho miesta, kde sa dá zísť naľavo z hrebeňa dole využívame túto možnosť a traverzom sa prepletáme pomedzi svište. Vyliezajú z brlohov na večernú pašu a nechce sa im pred nami skrývať. Z chodníka sa vyhnú až tesne pred naším príchodom, keď už im je jasné, že neuhneme. Vraciame sa späť do sedla Porta Vescovo. Odtiaľ sa vrátime späť tesne pred zotmením už známou štrkovou cestou k autu.

POLOHA:
Horský hrebeň medzi Arrabou a Marmoladou v Dolomitoch.
PRÍSTUP:
Od Arraby,od passo Pordoi alebo od lago Fedaia pod Marmoladou.
ČAS:
Prechod celého hrebeňa je aj s návratom tak na celý deň. Sú tu možnosti prejsť len kratšie úseky hrebeňa.
PREVÝŠENIE:
Prevýšenie samotnej ferraty nie je väčšie ako 300 metrov, kedže vedie hlavne hrebeňom.
VÝSTROJ:
Ferratová výstroj, čelovka
OBTIAŽNOSŤ:
Ľahká ferrata, niekoľko miest stredne ťažká.